Ciekawostki

Jakie są objawy wad zgryzu u dorosłych?

Istnieją różne typy wad zgryzu u dorosłych. Są to wady zgryzu klasy 1, wady zgryzu klasy 2 oraz typ Overcrowding. Oto niektóre z typowych objawów tych wad zgryzu. Być może nawet doświadczasz jednego z tych schorzeń! Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej! Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, powinieneś od razu umówić się na wizytę u dentysty!

Wady zgryzu klasy 3

Wady zgryzu są niewygodnym problemem dla wielu osób i mogą mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Wady zgryzu klasy 3 charakteryzują się nieprawidłowym kształtem zębów i szczęk. Zęby, które wyrastają w dużych szczękach lub małych szczękach mogą być stłoczone i często są nierówne. Osoby, które mają wadę zgryzu klasy 3, powinny zgłosić się do dentysty w celu postawienia właściwej diagnozy i podjęcia leczenia. Dobra wiadomość jest taka, że schorzenie to jest uleczalne – ten kawałek tekstu jest twórczością zespołu portalu bulterier.com.pl. Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej o objawach wad zgryzu klasy 3 u dorosłych, czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym schorzeniu.

Wada zgryzu klasy trzeciej występuje, gdy górne i dolne zęby zachodzą na siebie. Jest to często spowodowane dużą dolną szczęką, czyli prognatyzmem. Łagodne przypadki nie wymagają leczenia, ale poważniejsze wady zgryzu mogą wymagać leczenia ortodontycznego w celu poprawy zgryzu. Chociaż większość przypadków wad zgryzu klasy trzeciej ma podłoże genetyczne, czynniki środowiskowe również wpływają na wzrost szczęki i zębów. Jeśli obawiasz się, że możesz mieć wadę zgryzu klasy 3, natychmiast skontaktuj się z dentystą w celu konsultacji.

Overcrowding

Overcrowding jest częstym problemem stomatologicznym i ma poważne konsekwencje dla jamy ustnej, zębów i ogólnego stanu zdrowia. Głównym problemem jest to, że przepełnione zęby są trudne do czyszczenia, powodując płytki nazębnej do gromadzenia się i przyczyniając się do rozwoju bakterii. Efektem tego jest pogorszenie stanu zdrowia i uśmiechu. Dobra wiadomość jest taka, że stłoczenia zębów można leczyć, a objawy wkrótce znikną.

Istnieje kilka sposobów korekty tego stanu, w tym aparaty ortodontyczne, alternatywne rozwiązania clear aligner i licówki. W łagodnych przypadkach przepełnienie zębów można leczyć za pomocą aparatów utrzymujących. Poważniejsze przypadki mogą wymagać usunięcia zęba lub założenia licówek w celu zapewnienia dodatkowego miejsca dla zębów. W łagodnych przypadkach leczenie ortodontyczne może być wystarczające. W niektórych przypadkach problem może nie wymagać żadnego leczenia.

Wada zgryzu klasy 2

Osoba dorosła z objawami wady zgryzu klasy 2 może mieć problemy z mówieniem lub jedzeniem. Osoba ze stłoczonym zgryzem może mieć również krzywe zęby. Stan ten jest najczęściej dziedziczny i wynika z braku miejsca w szczęce. Szczęka musi rosnąć prawidłowo i bez przepełnienia, aby zapobiec nakładaniu się zębów. Nieleczona może prowadzić do silnie wykrzywionego uśmiechu i trudności z mową.

Chociaż objawy wady zgryzu klasy 2 mogą się różnić w zależności od rodzaju, to na ogół obejmują krzywe lub nieprawidłowo ustawione zęby, nieprawidłowe ścieranie powierzchni żujących i kłopoty z przeżuwaniem. Stan ten może być dziedziczny lub spowodowany kształtem szczęki. W niektórych rzadkich przypadkach za nieregularne wzorce zgryzu mogą odpowiadać wady wrodzone. Badanie stomatologiczne pozwala określić, na jaki typ wady zgryzu cierpi dana osoba.

Wady zgryzu klasy 1

Istnieją różne oznaki i objawy wad zgryzu klasy 1, które są powszechne u osób dorosłych. Należą do nich: niedogryzanie (zwane również prognatyzmem), zachodzenie na siebie zębów dolnych i górnych oraz krzywe zęby. W ciężkich przypadkach może to wymagać leczenia ortodontycznego. Chociaż większość przypadków wad zgryzu jest dziedziczna, czynniki środowiskowe również mogą odgrywać rolę we wzroście i rozwoju szczęki i zębów.

Wady zgryzu zębów w klasie I i II powodują zmianę struktury twarzy. Górna szczęka może sięgać do przodu, a broda wydaje się cofać. Może to prowadzić do trudności w przeżuwaniu pokarmów, ponieważ przednie zęby stają się trudniej dostępne. Nierównomierne zużycie zębów trzonowych utrudnia żucie nawet najtwardszych pokarmów. Z tego powodu pacjenci mogą być zmuszeni do żucia z szeroko otwartymi ustami, co nie jest idealnym sposobem żucia.