Jakie są objawy pionowo pękniętego zęba? Poznaj przyczyny i sposoby leczenia, aby uratować swojego zęba

Jakie są objawy pionowo złamanego zęba? Poznaj przyczyny i sposoby leczenia, aby uratować swój ząb. Pęknięcia zębów mogą podrażniać dziąsła i powodować dyskomfort. Dentysta zbada Twoje zęby i zada pytania dotyczące historii stomatologicznej – cytat ten jest rezultatem analiz redakcji serwisu ghidturciagrecia.ro. Poinformuj dentystę o zgrzytaniu zębami, żuciu twardych pokarmów lub niedawnej ekstrakcji zęba. Stomatolog sprawdzi również, czy nie masz żadnych linii pęknięć. Możesz również odczuwać ból podczas gryzienia na patyku. Podczas badania dentysta poszuka linii pęknięć i zbada Państwa zęby pod kątem bólu.

Objawy pionowo pękniętego zęba

Pionowo pęknięty ząb może nie zawsze być widoczny, ale pęknięcie jest częstą przyczyną bólu. W zależności od ciężkości pęknięcia, możesz odczuwać dyskomfort jedynie podczas żucia lub mówienia. Ponadto złamanie pionowe może powodować obrzęk, czyrak lub ropień w pobliżu zęba lub kieszonkę dziąsłową otaczającą ząb. Twój dentysta może zdiagnozować pionowo pęknięty ząb poprzez zbadanie Twoich zębów i dziąseł oraz zlecenie wykonania zdjęć rentgenowskich. Dentysta może również użyć specjalnego światła zwanego transiluminacją, aby uwidocznić wszelkie uszkodzenia zębów.

Pęknięcia korzeni, które pokrywają powierzchnię żującą, mogą być przyczyną bólu zęba, ale nie wskazują na większy problem. Rozdwojone zęby są często spowodowane pękniętymi zębami. Rozdwojone zęby również mogą być przyczyną bólu, ale rzadko wpływają na miazgę zęba. Złamania kikuta, czyli części zęba łączącej dziąsło z powierzchnią zęba, można zazwyczaj naprawić za pomocą wypełnienia lub korony. W ciężkich przypadkach pionowe złamanie korzenia może wymagać ekstrakcji. Pęknięcie rozpoczyna się w korzeniu zęba i rozciąga się w górę w kierunku korony zęba. Pionowe złamanie korzenia może być dość bolesne, ale często pozostaje niezauważone, dopóki ząb nie zostanie zainfekowany. Jeśli podejrzewasz pionowe złamanie zęba, ważne jest, aby natychmiast zgłosić się na leczenie, aby zapobiec

Pęknięcie na zębie może nie być widoczne na zdjęciu rentgenowskim, ale dentysta może użyć eksploratora stomatologicznego, aby je znaleźć. Pęknięcie może sięgać do linii dziąseł, ale trudno stwierdzić, czy jest to prawdziwe złamanie. Jeśli odczuwasz ból podczas jedzenia lub żucia, możesz mieć pionowo pęknięty ząb. Jeśli pęknięcie nie jest widoczne, dentysta może użyć pałeczki do gryzienia, aby zasymulować to uczucie.

Opcje leczenia

Podczas gdy większość pęknięć nie jest bolesna, ciężki przypadek może wymagać ekstrakcji zęba. W takich przypadkach można zastosować implanty stomatologiczne, mosty i protezy częściowe. Wszystkie te opcje pozwalają przywrócić funkcje, takie jak żucie i mówienie. Jeśli jednak pęknięcie wykracza poza linię dziąseł, konieczna może być ekstrakcja. Aby tego uniknąć, pacjenci powinni rozważyć środki zapobiegawcze, takie jak unikanie twardych pokarmów i noszenie ochraniaczy na zęby.

Podczas gdy złamany kikut nie powoduje bólu, pęknięcia, które penetrują miazgę zęba, mogą wymagać leczenia kanałowego. W takich przypadkach dentyści mogą zalecić usunięcie pękniętego zęba i wypełnień. Mogą również przepisać antybiotyki w celu leczenia wszelkich infekcji, które wystąpiły. Pierwszym krokiem jest upewnienie się, że ząb jest czysty i wolny od zanieczyszczeń. Dentysta będzie musiał zbadać ząb i upewnić się, że jest on wolny od wszelkich zanieczyszczeń i próchnicy.

Pęknięte zęby mogą być spowodowane przez kilka różnych warunków. W zależności od stopnia nasilenia, lokalizacji i rodzaju pęknięcia, leczenie będzie się różnić. Złamany kikut dotyka zewnętrznego szkliwa zęba. Jest to często problem kosmetyczny, a nieleczony może spowodować dalsze uszkodzenia. W ciężkich przypadkach ząb może wymagać ekstrakcji i wymiany. Jednak opcje stomatologii estetycznej mogą często wyleczyć ten stan.

Dwa rodzaje złamanych zębów to najbardziej ekstremalne formy: zęby rozszczepione i pionowe złamania korzeni. Podzielone zęby, które powodują ekstremalny ból, mogą wymagać ekstrakcji. Złamany ząb może być wynikiem choroby przyzębia lub nieudanego leczenia endodontycznego. Aby wykluczyć inne możliwe przyczyny, przed podjęciem decyzji o ostatecznym leczeniu może być potrzebna wizyta u periodontologa. Jeśli jednak pęknięcie dotyczy nerwu, leczenie kanałowe może nie być realną opcją.

Przyczyny

Jeśli masz ząb, który jest pionowo pęknięty, prawdopodobnie zastanawiasz się, co go spowodowało. Podczas gdy pęknięcie zęba może być bardzo bolesne, ważne jest również zrozumienie anatomii zębów. Wewnętrzna tkanka miękka nazywana jest miazgą. Zawiera ona tkankę łączną, naczynia krwionośne i nerwy. Kiedy ta miękka tkanka pęka, inicjowany jest proces pękania. Pęknięcia w obszarze korzenia mogą również prowadzić do utraty zęba, jeśli nie są leczone.

Przyczyną pionowego pęknięcia zęba może być również złamany korzeń. Złamanie to może być wynikiem działania tępej siły lub powtarzających się sił czynnościowych. Do najczęstszych przyczyn tego stanu należą parafunkcja i bruksizm. Jeśli złamana kość jest wynikiem urazu zęba, będzie określana jako złamanie kikuta. Zakres złamania zależy od lokalizacji i nasilenia pęknięcia. Do najczęstszych miejsc, w których dochodzi do złamania, należą językowe i policzkowe guzki górnych i dolnych zębów trzonowych.

Oprócz pęknięć zęba dentysta może zauważyć również inne problemy w obrębie dziąseł i zęba. Do ustalenia przyczyny może być konieczne wykonanie zdjęcia rentgenowskiego. Na szczęście istnieją zabiegi, które mogą przywrócić funkcje pękniętych zębów. Dentysta zazwyczaj stosuje żywicę z tworzywa sztucznego, aby przywrócić funkcję zęba. Korona dentystyczna jest zwykle wykonana z porcelany lub ceramiki. Leczenie trwa około sześciu miesięcy, ale nieleczone może prowadzić do poważniejszych problemów.

Pionowe złamanie zęba to poważniejszy problem stomatologiczny. Rozciąga się ono poza linię dziąseł i kończy się na samym zębie. Zazwyczaj stan ten nie daje żadnych objawów, ale nieleczony może prowadzić do infekcji i wymagać usunięcia zęba. Twój dentysta może przepisać antybiotyki do walki z infekcją. Objawy i leczenie zależą od przyczyny pionowego złamania zęba. Jednak pęknięcie, które zaczyna się poniżej linii dziąseł, jest bardziej niebezpieczne niż złamanie powyżej niej, ponieważ może skutkować rozszczepieniem zęba.

Linie pęknięcia

Objawy pękniętego zęba nie zawsze są widoczne, a lekarz stomatolog może wymagać wykonania zdjęcia rentgenowskiego w celu określenia stopnia pęknięcia. Pęknięcie na korzeniu może nie być widoczne, ale zdjęcie rentgenowskie wykaże, czy pęknięty ząb znajduje się w pobliżu korzenia. Podczas badania lekarz może użyć specjalnego barwnika lub jasnego światła, aby zlokalizować pęknięcie, a jeśli jest ono wystarczająco duże, na pękniętym zębie zostanie umieszczona korona.

Jeśli podejrzewasz, że masz pęknięty ząb, natychmiast zgłoś się do dentysty. Chociaż możesz nie odczuwać bólu, możesz zauważyć ostry ból podczas żucia lub ogólny ból. Jeśli zauważysz obrzęk lub czyrak w pobliżu zęba, jak najszybciej udaj się do dentysty. Jeśli złamanie sięga do korzenia, prawdopodobnie konieczna będzie ekstrakcja. Jeśli dentysta stwierdzi pionowe pęknięcie korzenia, może wykonać zdjęcie rentgenowskie lub zastosować barwnik dentystyczny w celu uwidocznienia uszkodzenia.

Zdjęcia rentgenowskie i tomografia komputerowa wiązki stożkowej są przydatne do określenia stopnia zaawansowania złamania. Pęknięte zęby są wrażliwe na skrajne temperatury i mogą nawet ulec zakażeniu, jeśli pęknięcie jest wystarczająco rozległe. Może to rozprzestrzenić się na kość i dziąsło wokół zęba. Innym objawem pionowo pękniętego zęba jest linia craze. Craze line to małe pęknięcie na zewnętrznym szkliwie zęba. Nie powoduje ono bólu, ale linia pęknięcia może sprawić, że zęby będą wyglądały nieestetycznie.

Lekarz dentysta może zdiagnozować złamanie, wykonując zdjęcie rentgenowskie przed lub po zabiegu kanałowym. Zdjęcie rentgenowskie może ujawnić na korzeniu złamanie w kształcie litery J. Dentysta może również zastosować procedurę transiluminacji, w której światło jest przepuszczane przez ząb w celu wykrycia linii złamania. W niektórych przypadkach złamanie może być na tyle małe, że można je naprawić za pomocą korony, ale jeśli jest zbyt poważne, aby uratować ząb, konieczne może być jego usunięcie.

Skośne pęknięcia korzeni

Pęknięcia korzeni kręgów powstają w wyniku zużycia zębów, a także degradacji materiałów w zębie. Wyróżnia się pięć typów pęknięć zębów, a pionowe złamanie korzenia jest jednym z nich. Ten typ złamania rozciąga się od dolnej części korzenia do odsłoniętej górnej powierzchni. Pomimo łagodnych objawów, wiele osób nie zauważa tego typu pęknięcia, dopóki nie spowoduje ono infekcji, obrzęku i bólu.

Objawy pionowego pęknięcia korzenia mogą wystąpić w trakcie lub po zabiegu kanałowym. Jeśli w koronie zęba znajduje się linia złamania, zdjęcia rentgenowskie mogą wykazać pionowe pęknięcie korzenia. W rzadkich przypadkach specjalista stomatolog użyje transiluminacji (światła świecącego przez ząb), aby zobaczyć linię złamania. Często pionowe złamanie korzenia nie powoduje bólu, ale może imitować inne problemy stomatologiczne.

W przeciwieństwie do złamań poziomych, które zazwyczaj występują w zębie, który był już wcześniej leczony, pionowe złamania korzenia nie dają żadnych oznak. Pacjent jest zwykle nieświadomy istnienia złamania. Objawy pionowych pęknięć korzeni są różne, ale nieleczone mogą powodować wrażliwość zębów, próchnicę, a w końcu utratę zębów. Na szczęście istnieją sposoby leczenia pionowych złamań korzeni. Poniżej wymieniono niektóre z najczęstszych zabiegów stomatologicznych, które mogą zachować ząb i zapobiec jego usunięciu.

Linie craze to pionowe, powierzchowne pęknięcia szkliwa. Są one uważane za niedoskonałości kosmetyczne, ale rzadko powodują poważne problemy zdrowotne. Linie craze nie są tak poważne jak pionowe złamania korzenia, ale mogą stanowić problem kosmetyczny wymagający leczenia. Linia craze jest uważana za problem kosmetyczny, natomiast pionowe złamanie korzenia jest poważnym stanem stomatologicznym, który wymaga leczenia kanałowego. Można leczyć ten stan za pomocą zabiegów kosmetycznych, ale ryzyko zakażenia jest zbyt duże.