Co robić, gdy swędzą dziąsła po usunięciu zęba

Jeśli niedawno miałeś operację w jamie ustnej, nacięcia na ustach goją się i dziąsła mogą swędzieć. Jeśli miałeś usuwane zęby mądrości, nacięcia na dziąsłach mogą również swędzieć. Aby je złagodzić, należy przepłukać usta ciepłą wodą z solą, ale należy unikać drapania miejsca gojenia, ponieważ może to utrudnić proces gojenia i spowodować dalsze problemy. Możesz również porozmawiać ze swoim dentystą o tym, co zrobić, jeśli dziąsła swędzą po usunięciu zęba.

Symptomy

Istnieje kilka przyczyn swędzenia dziąseł po usunięciu zęba. W niektórych przypadkach może ono wskazywać na reakcję alergiczną, ropień lub podstawową chorobę zębów. Objawom swędzenia dziąseł może również towarzyszyć czerwony lub niebieskawy kolor. Jeśli doświadczasz któregoś z tych objawów, zgłoś się do dentysty. W przeciwnym razie nie ma potrzeby wpadać w panikę. Twój dentysta przedstawi Ci plan leczenia, aby zminimalizować ryzyko.

Początkowo możesz spróbować zmniejszyć ilość swędzących pokarmów w jamie ustnej. Możesz również spróbować leków przeciwhistaminowych. Leki przeciwhistaminowe zmniejszają ilość histamin w Twoim organizmie, które są źródłem świądu dziąseł. Leki te mogą być jednak niebezpieczne i mogą wywołać anafilaksję – sekcja ta została zaczerpnięta od specjalistów strony piekne-zdrowe-wlosy.pl. Zawsze rozmawiaj ze swoim dentystą przed rozpoczęciem stosowania jakichkolwiek leków lub diety. Ważne jest również regularne czyszczenie jamy ustnej i mycie zębów dwa razy dziennie, aby usunąć nagromadzoną płytkę nazębną.

Inne przyczyny swędzenia dziąseł po usunięciu zęba obejmują alergie pokarmowe i ciężkie reakcje alergiczne. Jeśli jesteś uczulony na pewien pokarm lub jego składnik, Twoje dziąsła mogą stać się czerwone, opuchnięte i podrażnione. Swędzenie dziąseł po usunięciu zęba można złagodzić poprzez regularne szczotkowanie i nitkowanie zębów. Jeśli swędzenie nie ustępuje, warto zadzwonić pod numer 911 lub udać się na najbliższe pogotowie.

O ile drobne reakcje alergiczne można leczyć lekami dostępnymi bez recepty, o tyle w przypadku zauważenia nietypowego stanu zapalnego należy skonsultować się z dentystą. W niektórych przypadkach dziąsła przerastające zęby mogą być swędzące, a dentyści mogą zalecić wypijanie ciepłej szklanki słonej wody co godzinę, aby pomóc zmniejszyć stan zapalny. Obecność ropnego zęba może również prowadzić do rozwoju wrzodu aftowego, który jest czerwonym, swędzącym bólem w określonym obszarze jamy ustnej.

Może również wystąpić swędzenie dziąseł spowodowane alergią na niektóre leki. U większości osób dolegliwości te ustępują z czasem. Jednak u niektórych osób świąd dziąseł po usunięciu zęba może się utrzymywać. Należy również uważnie monitorować swoją dietę. Unikaj pokarmów i napojów, które mogą wywołać reakcję alergiczną. Wyeliminowanie tych pokarmów może przynieść natychmiastową ulgę. Jeśli jednak nie masz pojęcia, co jest przyczyną swędzenia dziąseł po usunięciu zęba, skonsultuj się z dentystą.

Przyczyny

Swędzenie jamy ustnej może być bardzo nieprzyjemne. Za swędzenie dziąseł może odpowiadać wiele różnych przyczyn, od alergii po przewlekłe choroby zębów. Jeśli swędzenie dziąseł występuje po usunięciu zęba, warto skonsultować się z dentystą, aby dowiedzieć się, czy nie jesteś uczulony na pewne pokarmy. W zależności od przyczyny lekarz może zlecić wykonanie testu skórnego, badania krwi, a nawet diety eliminacyjnej w celu ustalenia dokładnej przyczyny. Należy również sprawdzić składniki pasty do zębów i płynu do płukania ust, aby dowiedzieć się, co może być przyczyną swędzenia.

Możesz być również uczulony na pewne leki. Niektóre z tych leków powodują swędzenie dziąseł i mogą ustąpić samoistnie, ale inne mogą wymagać innego sposobu leczenia. Inne przyczyny swędzenia dziąseł są spowodowane pokarmami, które spożywasz. Sprawdź swoją dietę i zobacz, czy jest coś, czego powinieneś unikać. Wyeliminowanie tych elementów może przynieść natychmiastową ulgę. Jeśli nadal swędzą cię dziąsła, niezwłocznie umów się na wizytę u dentysty, aby ustalić przyczynę.

Inną przyczyną swędzenia dziąseł po usunięciu zęba jest uszkodzenie tkanki dziąsła lub korzenia zęba. Złamany ząb również może być przyczyną swędzenia jamy ustnej. Zakażenia spowodowane przez bakterie lub ciało obce uwięzione pod linią dziąseł również mogą powodować uczucie swędzenia w ustach. Infekcja spowodowana przez bakterie może również powodować swędzenie jamy ustnej po usunięciu zęba. Infekcja może również powodować uczucie swędzenia w ustach, dlatego pamiętaj o zachowaniu dobrej pielęgnacji jamy ustnej przez co najmniej kilka dni, aby złagodzić dyskomfort.

Trzecią przyczyną swędzenia dziąseł po usunięciu zęba jest reakcja alergiczna. Jest to poważny problem, który może potencjalnie zagrażać życiu. Swędzące dziąsła mogą być również oznaką poważnej choroby, a świąd świadczy o zapaleniu dziąseł. Jeśli masz poważną reakcję alergiczną, jesteś narażony na rozwój wysypki. Reakcje te zwykle obejmują obrzęk i zaczerwienienie, a także mogą obejmować swędzenie ust.

Leczenie

Do najczęstszych przyczyn swędzenia dziąseł po usunięciu zęba należą niewłaściwa higiena jamy ustnej i alergie. Lekarz stomatolog może pomóc w ustaleniu przyczyny swędzenia i zaproponować odpowiednie leczenie. Niezależnie od przyczyny, konieczne jest utrzymywanie dziąseł w czystości, aby uniknąć gromadzenia się płytki nazębnej – lepkiej warstwy składającej się z bakterii, cukrów i zarazków. Więcej płytki nazębnej oznacza większe ryzyko rozwoju ubytków i chorób dziąseł. Szczotkując zęby dwa razy dziennie, używając codziennie nici dentystycznej i odwiedzając dentystę dwa razy w roku, możesz zmniejszyć ryzyko wystąpienia tego bolesnego efektu ubocznego.

Oprócz wizyt u dentysty możesz również wypróbować domowe sposoby łagodzenia podrażnień dziąseł. Po pierwsze, możesz spróbować płukanki ze słonej wody lub leków przeciwhistaminowych. Są one świetne w zabijaniu bakterii w ustach, które powodują swędzenie. Alternatywnie, możesz również spróbować użyć leku przeciwhistaminowego lub naturalnego środka, aby zmniejszyć swędzenie. Po wypróbowaniu domowych sposobów, być może będziesz chciał odwiedzić dentystę w celu przeprowadzenia bardziej dogłębnego leczenia.

Istnieją różne powody, dla których dziąsła mogą być podrażnione, ale w większości przypadków swędzenie jest spowodowane infekcją bakteryjną. Może to nastąpić, gdy ząb został uszkodzony, powodując obrzęk dziąseł. W takich przypadkach, kostki lodu mogą pomóc zmniejszyć stan zapalny. Alternatywnie można zastosować ciepłą wodę z solą na dotknięty obszar, co również może zmniejszyć swędzenie.

Inne przyczyny swędzenia dziąseł to infekcje i zmiany hormonalne. W większości przypadków będziesz odczuwać łagodne pulsowanie lub ból, a dziąsła mogą być „swędzące” przez około tydzień. Twój lekarz może zalecić przyjmowanie ibuprofenu, aby zmniejszyć obrzęk. Stres, ćwiczenia i nadmierny wysiłek mogą zwiększyć przepływ krwi do głowy. Może również wystąpić sztywność szczęki.

Pomimo swędzenia spowodowanego zapaleniem dziąseł, właściwa higiena jamy ustnej może zapobiec przyszłym powikłaniom. Oprócz szczotkowania i nitkowania zębów dwa razy dziennie, powinieneś płukać usta antyseptycznym płynem do płukania jamy ustnej. W ten sposób usuniesz z zębów wszelkie cząstki jedzenia i zapobiegniesz rozwojowi bakterii. Jeśli doświadczasz ekstremalnej wrażliwości, być może będziesz musiał uzyskać profesjonalną pomoc w zakresie środków odczulających. Gdy swędzenie ustąpi, będziesz zaskoczony, jak niewiele straciłeś, nie stosując się do zaleceń dentysty.

Zapobieganie

Istnieje szereg metod zapobiegania swędzeniu dziąseł po usunięciu zęba. Metody te obejmują poprawę higieny jamy ustnej i stosowanie płynu do płukania ust. Unikanie pewnych pokarmów może pomóc w zmniejszeniu lub wyeliminowaniu zapalenia dziąseł. Przed wypróbowaniem którejkolwiek z tych metod należy jednak skonsultować się ze swoim dentystą, aby dowiedzieć się, czy nie jesteśmy uczuleni na określone pokarmy. Jeśli nie masz pewności, lekarz może zlecić wykonanie testu skórnego i przeprowadzić dietę eliminacyjną, aby wykluczyć ewentualną alergię pokarmową. Powinieneś również sprawdzić składniki swojego płynu do płukania ust i pasty do zębów, aby upewnić się, że nie zawierają one żadnego z tych elementów.

W niektórych przypadkach niektóre leki mogą powodować podrażnienie dziąseł. W takich przypadkach może to być tymczasowy problem, który sam zniknie. Jednak w innych przypadkach może być potrzebne rozwiązanie długoterminowe. W obu przypadkach dentysta może zbadać Twoje zęby i dziąsła, aby określić przyczynę swędzenia dziąseł. Ponieważ zdrowie jamy ustnej jest powiązane z ogólnym stanem zdrowia, natychmiastowe leczenie objawów może zapobiec ich ponownemu wystąpieniu lub pogorszeniu. Swędzenie może być oznaką poważniejszych problemów stomatologicznych.

Swędzące dziąsła mogą być oznaką reakcji alergicznej. W takim przypadku możesz reagować na pewien pokarm lub produkt, który powoduje swędzenie dziąseł. Aby wykluczyć alergię, należy mieć w pobliżu epi-pen. Jeśli podejrzewasz, że jesteś uczulony na którąś z tych substancji, natychmiast zgłoś się do lekarza. Istnieje kilka kroków, które możesz podjąć, aby uniknąć swędzenia dziąseł po ekstrakcji zęba. Jest też kilka rzeczy, które możesz zrobić w domu, aby zapobiec jego nawrotom.

Jeśli podstawową przyczyną jest choroba dziąseł, należy jak najszybciej odwiedzić dentystę. Zmiana diety i praktykowanie właściwej higieny jamy ustnej może pomóc w zmniejszeniu świądu po usunięciu zęba. Najlepszym sposobem na zmniejszenie tego problemu jest zmiana nawyków w zakresie higieny jamy ustnej. Zapobiegnie to wystąpieniu dodatkowych problemów stomatologicznych i dyskomfortu. Wizyta u dentysty będzie w stanie określić najlepszy sposób leczenia. Na swędzenie po usunięciu zęba można stosować kremy miejscowe lub płukanki do jamy ustnej.